ايالات متحده به سوی حمايت می رود

usajapan.jpgبرای چندین سال ایالات متحده از ژاپن برای گشایش بازارها و ایجاد مدخل هایی که شرکت های چندملیتی وارد مذاکره شوند تقاضا کرده است . یکی از راهبرد هایی که توسط دولت ایالات متحده برای این منظور پیش گرفته شده بود ، اهداف خرید می باشد . برای مثال چند سال پیش ، دولت ژاپن در مورد اتومبیل ها با خرید قسمت های خاص اتومبیل که توسط ایالات متحده ساخته می شد موافقت نمود . به نظر می رسد این راهبرد در حال حاضر پدیده ای مربوط به گذشته می باشد . مذاکره کنندگان ژاپنی بر این باورند که آن اقدام یک اشتباه بوده و بیان می کنند که که آنها برای مذاکرات آینده عجله کردند .

 روسای ایالات متحده به سختی برای تجارت با ژاپن خود را تسطیح کردند . در گذشته ایالات متحده از طریق تحریم هایی که به وسیله افزایش مالیات واردات به اتومبیل های فرحبخش ژاپنی به امریکا بست ، ژاپنی ها را ترساند ، در حالی که دولت ایالات متحده فوراً موضع خود را درباره خطوط سخت ایجاد شده ، در یک قرار ملاقات زودهنگام برای صحبت با ژاپنی ها درباره بن بست های تجاری ایجاد شده تعیین کرد . حکومت با این قرار داد که کاملاً کوچکتر و بسیار ساده بود که توسط سازمان تجارت جهانی برای چهارمین بار ایجاد می شد موافقت کرد . بنابر قوانین سازمان تجارت جهانی ، در غیبت یکی از طرفین قرار داد در تاریخ ملاقات ، گروه ها نیازمند مشخص نمودن خط مشی های خود پیش از فرمان مجدد می باشند ، البته این به معنی حل و فصل مسئله نبوده و تنها اختلافات خود را بیان می نمایند .

یکی از نقاط توقف و بازرسی اصلی نسبت به تقاضای  زودهنگام ایالات متحده برای حل مسئله ، این است که کشور های اتحادیه اروپا خواستار شرکت در مذاکرات شدند . آنها در ای زمینه بحث می کردند که اگر هرگونه  قراری  بین ایالات متحده و ژاپن ایجاد شود منجر به حضور مداخله بازاری غیر قابل انکار آنها خواهد شد  . با این همه اگر ژاپنی ها با خرید 6 میلیارد دلار قطعات خودروی ساخته شده توسط امریکا موافقت نماید این تسهیم بازاری است که نمی تواند توسط شرکت های چند ملیتی اروپایی گرفته شود . اتحادیه اروپا می خواهد ژاپن بازار های خود را به روی تمامی کشور ها باز نماید و به هرکس برای رقابت در تسطیح بازی اجازه دهد .

چه قدر ژاپن وارد توافق خواهد شد ؟ چقدر ایالات متحده در گلاویز شدن برای دریافت موافقت های بیشتر ژاپنی ها مصمم می شود ؟ این سوالات هنوز بی پاسخ هستند . یک چیز مشخص است ،  ژاپن بازار جهانی است و شهروندان آن قدرت خرید بالایی دارند . بنابراین همه کشور ها برای شکستن دیوار های تجاری و ورود به بازار پر سود ژاپن تلاش می نمایند . برای مثال جنرال موتورز طی یک شبکه ایستاده تنها خط ساتورن را به ژاپن فروخت . هزینه توزیع و خرده فروشی وسایل نقلیه بسیار زیاد است اما GM  احساس می کرد که می تواند این ریسک  را از بین ببرد . اضافه بر این GM  ساتورن را در تایلند می فروشد و بر این باور است که این تجربه در کاهش ریسک بازار ژاپن به او کمک کرده است .

مراحل موجود توسط دولت امریکا و برخی از شرکت های چند ملیتی اصلی نظیر GM  برای گشایش بازار ژاپن مهم هستند . بیشتر ملزومات این کار درحالی انجام شده اند که دولت ایالات متحده باور دارد که موفقیت در این حوزه نیازمند ((رفتن به روی بوریا )) (کنایه از حمایت) با ژاپن می باشد . نتیجه اینکه موافقت ها نه تنها دلچسب بلکه امری حیاتی در موفقیت تجارت جهانی است . 

 

منبع :

http://www.fugi.stanford.edu/jguide

/ 0 نظر / 21 بازدید