در امریکا 63% از ادامه دهندگان تحصیلات دانشگاهی گرایش به علوم انسانی دارند

دکتر کامبیز طالبی در دومین روز از همایش «علوم انسانی و چالش اشتغال» گفت: راهبرد نظام آموزش عالی در بخش علوم انسانی امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ عصر امروز در دومین روز از همایش علوم انسانی و چالش اشتغال که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر کامبیز طالبی عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در مورد «ضرورت ایجاد نظام ملی نوآوری در علوم انسانی به جهت توسعه پایدار در کشور» سخنرانی کرد.

دکتر طالبی در ابتدا به شرایط نوین اجتماعی و سیاسی اشاره کرد و گفت: تغییرات سریع و وسیع محیط اجتماعی و اقتصادی شرایط جدیدی را برای آموزش عالی ایجاد کرده است.

وی تأکید کرد: ارتباط هر چه بیشتر، عمیقتر و با تنوع بیشتر بین نظام ملی آموزش عالی با نظام ملی نوآوری و عادت به کارگیری فن‌آوری در توسعه زمینه‌های مستعد اشتغال خصوصاً در زمینه علوم انسانی در کشور را افزایش داده و به علاوه از طریق نیاز جامعه به استفاده از زمینه‌های علمی در شاخه علوم انسانی و خصوصاً دانش به روز در این علوم باعث پر رنگ‌تر شدن نقش کشور در توسعه ملی از بعد فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.
 
وی سپس با اشاره به چشم‌اندازی جهانی در رابطه با مسئله اشتغال و علوم انسانی گفت: دورنمای جهانی با چالشهای فراوانی در حوزه اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی روبرو شده و یا در حال روبرو شدن است.

وی گفت: افزایش ناهنجاریهای اجتماعی، عدم استفاده از متخصصان حوزه علوم انسانی در زمینه‌های ایجاد هنجاریهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در فرآیند توسعه و متاسفانه نگرش تک بعدی به فرآیند توسعه که صرفاً در قالب استفاده از سخت افزار و صفت را به عنوان تنها راه حل توسعه جوامع در نظر گرفته شده است.

دکتر طالبی با اشاره به اهمیت علوم انسانی در این تغییر و تحولات گفت: نظر به اینکه بیشترین تغییرات در حوزه علوم و به اصطلاح پویایی در حوزه علوم، متعلق به حوزه علوم انسانی می‌باشد که علاوه بر تقویت رشته‌های اصلی این حوزه، زیر شاخه‌های تازه‌ای با توجه به توسعه علم و با در نظر گرفتن تغییرات محیط اجتماعی صورت پذیرفته است.

وی تاکید کرد: بنابر اطلاعات و آمار بدست آمده که در مرکز تحقیقات علوم انسانی آمریکا بدست آمده است سهم تخصیص علوم انسانی در تولید نا خالص ملی به طور مستقیم 41% و به طور غیرمستقیم بالغ بر 50%  می‌باشد. بیشترین شاغل ایجاد شده که ماحصل تفکر کارآفرینی می‌باشد برخاسته از افراد تحصیلکرده در حوزه علوم انسانی بوده است در بخش اقتصادی، بکارگیری نوآوریهای بکار رفته شده توسط فارغ التحصیلان علوم انسانی که در زیرشاخه اقتصادی، علوم مدیریت و بازرگانی فعالیت دارند باعث گردیده است که عمده اشتغالهای پایدار ورود به رشد در بخش خدمات و فعالیتهای اقتصادی می‌باشد که توسط کارآفرینان دانش آموخته در حوزه علوم انسانی می‌باشند.

دکتر طالبی گفت: انتظار می‌رود در قرن بیست و یکم، تغییرات بیشتری در حوزه علوم انسانی و نیاز جامعه بشری چه از لحاظ سلامت روان و چه از لحاظ توسعه کسب وکارهایی که نیاز به کارآفرینان دانش آموخته علوم انسانی دارد بیشتر می‌شود. تغییرات گسترده در نظام آموزشی در دنیا و در کشورهای توسعه یافته، تغییرات در حوزه اقتصادی و نیاز به کارآفرینان نواندیش در این حوزه، احساس نیاز شدید جوامع صنعتی به توسعه فرهنگ اجتماعی و تقویت این حوزه و نهایتاً نقش هنر و هنرمندان در ایجاد پارادایمهای جدید از اشتغال باعث گردیده است که توجه به بحث استفاده از دانش آموختگان حوزه علوم انسانی و فعالیتهای کارآفرینانه آن توجه خاص شود.

وی تاکید کرد: بر اساس آمار منتشره توسط یکی از دانشگاههای معتبر جهانی در ایالات متحده آمریکا بیش از 63% از ادامه دهندگان تحصیلات دانشگاهی گرایش به حوزه علوم انسانی می‌باشند و به این دلیل این آمار آورده شده است که از اصلی‌ترین شاخص برگزیدن رشته تحصیلی در آمریکا، امنیت شغلی و درآمد می‌باشد.

دکتر طالبی در پایان گفت: بازنگری و راهبرد و نظام آموزش عالی در بخش علوم انسانی به منظور تامین نیاز جامعه به تحصیل‌کردگان علوم انسانی که بتواند سهم لازم خود را در توسعه همه جانبه کشور از لحاظ ایده‌های خلاق و نو فراهم سازند امری است ضروری.

منبع : خبرگزاری مهر

 

/ 0 نظر / 48 بازدید