به بهانه اجرای پروژه برنامه ریزی استراتژیک شرکت بیمه X


سهم بیمه کشورهای صنعتی از 87 به 92 درصد رسید
بازار بیمه در جهان طی سال 2006

گروه بازار پول – رقم حق بیمه های فروخته شده جهان در سال 2006 بالغ بر 3723میلیارد دلار بوده است. از این مقدار 2209میلیارد دلار در رشته بیمه عمر و 1414میلیارد دلار آن در سایر رشته ها بوده است.
    در این سال به طور کلی بیمه نامه های فروخته شده 5درصد رشد داشته است.
    نرخ رشد در بیمه های عمر 7/7درصد و در سایر رشته ها 5/1درصد بوده و در هر دو رشته نسبت به سال 2005 از سودآوری بیشتری برخوردار بوده است. در سال 2006 شاخص های کلان، اقتصادی رو به رشد داشتند. تقریبا در تمامی مناطق دنیا، نرخ تورم تعدیل شد؛ اما نرخ بهره، اندکی افزایش داشت و بازارهای مالی از رشد بیشتری برخوردار بودند.
    سرعت رشد 7/7درصدی بازار بیمه نامه های عمر در سال 2006 که بیشترین رشد را از سال 2000 داشته، نسبت به سایر فعالیت های اقتصادی کشورهای جهان به استثنای ژاپن بیشتر بوده است. رشد بازارهای سرمایه، چرخه تولیدات را با تغییرات قانونی و مشوق های مالیاتی در راستای تقویت نرخ رشد اقتصادی سال 2006 در جهان همسو کرد. افزایش تقاضا برای مزایای بازنشستگی در کشورهای مختلف، با پیر شدن جمعیت و تلاش دولت ها برای تغییر برنامه های ارائه حقوق و مزایای بازنشستگی از حالت دولتی به خصوصی، موجب رشد تقاضا برای تولیدات بیمه های عمر شده است. در بازارهای نوظهور، نرخ رشد فروش بیمه نامه های عمر نسبت به نرخ سال 2005 تقریبا سه برابر شده که اثر مثبتی بر رشد اقتصادی این کشورها داشته و موجب افزایش رشد اقتصادی جهانی نیز شده است.
    سودآوری بیمه های عمر تا توسعه آن به تمامی کشورها ادامه یافته و صرف نظر از هزینه ها، نرخ بهره تضمین شده کاهش یافته و سود مشارکت با نرخ بهره کم تعدیل شده است. این شرایط در سطوح کاهش یافته ریسک سرمایه بیمه های عمر قابل مشاهده است.
    در پی رکود سال قبل از آن (2005)، فروش بیمه نامه های غیرعمر تا 5/1درصد پایین تر از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) افزایش یافته است. اگر چه این نرخ در بین کشورهای صنعتی از نظر اجرایی تفاوت هایی را ایجاد کرده است که برخی 6/0درصد رشد داشته و در برخی بازارهای نوظهور رشد 11درصد نیز دیده شده است.
    در بازارهای کشورهای نوظهور (emerging Markets)، توسعه سریع اقتصادی و پوشش اجباری برخی بیمه نامه ها از قبیل بیمه شخص ثالث و بیمه درمانی کلید اصلی رشد اقتصادی را رقم زده است. در سطح جهان فشار بر نرخ تعرفه بیمه نامه ها به مرور به ویژه در مواردی غیر از حوادث تجاری کمتر شده و نمود بیشتری یافته است که با افزایش تقاضا نیز خنثی نخواهد شد. مقررات تعهد قوی تر و نبود حوادث عمده، سودآوری زیادی را در سال 2006 رقم زده است. اقتصادهای پیشرفته آسیایی همچون هنگ کنگ، سنگاپور، تایوان و کره جنوبی به عنوان کشورهای صنعتی، مجددا طبقه بندی شده اند. همین مساله سهم بیمه کشورهای صنعتی را از 87درصد به 92درصد افزایش داده است. چشم انداز این صنعت در سال 2007 تصویر درهمی است؛ چرا که انتظار می رود رشد بهداشت در بیمه های عمر با توسعه قدرتمند و تولیدات، پس انداز و مزایای بازنشستگی، رو به افزایش داشته و بیمه های غیرزندگی در رکود باشند.
    چشم انداز سودآوری در رشته های زندگی همچنان خوش بینانه است
    در جهان صنعتی طی نیمه اول سال 2006 نرخ تورم رشد داشته و در نیمه دوم رو به کاهش نهاده که بازتابی از نوسانات قیمت نفت بوده است. در بازارهای کشورهای نوظهور، نرخ تورم اغلب مورد کنترل بانک های مرکزی توسط بالابردن نرخ بهره و تعدیل نرخ ارز بود؛ اگر چه نرخ تورم در برخی کشورها از جمله اندونزی، آرژانتین و ونزوئلادو رقمی بوده است.
    بازارهای سرمایه در سال 2006 رو به رشد بوده اند. رشد اقتصادی، بازده قوی مشارکت و نرخ بهره پایین موجب این امر بوده است. بازار سرمایه آمریکا پس از یک دوره ضعف در سال مالی منتهی به پایان 2005 به رشد 16درصدی در سال مالی منتهی به پایان 2006 دست یافت. شاخص ها در بازار سرمایه ژاپن 7درصد و در بازار سرمایه آلمان 22درصد رشد نشان می دادند.
    در سال 2006 مقررات سفت و سخت بانک مرکزی و فعالیت های اقتصادی قدرتمند در اغلب کشورها نرخ بهره را کاهش داده است. در این سال بازده بلند مدت اوراق قرضه دولتی در اغلب بازارهای مرجع، رشد داشته است که البته با کمتر از 1درصد (فرانسه با 7/0درصد، انگلیس و آلمان با 6/0درصد، آمریکا با 3/0درصد و ژاپن با 2/0درصد) اتفاق افتاده است. تنها در ایالات متحده، نرخ بازده اوراق قرضه دولتی 10ساله بیش از 5درصد رشد داشته است.
    متوسط رشد 7/7درصدی فروش بیمه نامه های زندگی (عمر) در سال 2006 نسبت به نرخ رشد 2/5درصدی سال 2005، ارزش آنها را به 2209میلیارد دلار در جهان رسانده است. اروپای غربی که بیشترین این مقدار را به خود اختصاص داده است، نرخ رشدی در حدود 12درصد داشته است که توسعه قدرتمند بزرگ ترین بازارهای منطقه ای انگلیس، فرانسه و آلمان دلایل عمده آن هستند. آسیا در این سال 6/3درصد فروش بیمه نامه های عمر مربوط به اقتصاد قوی کره جنوبی و هنگ کنگ و آهنگ رشد سریع چین و هندوستان مربوط می شود. اگرچه قدری از این رشد مثبت، توسط کاهش شدید فروش بیمه های عمر در ژاپن خنثی شده است.
    نرخ رشد فروش بیمه های عمر در آمریکا 2/4درصد، در آفریقا 22درصد و در مرکز و شرق اروپا تا حد 22درصد رشد داشته است. نرخ رشد فروش بیمه های عمر در خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال 2006 نسبت به 2005 با اندکی رشد در حد همان 5درصد باقی مانده است. از جمله عوامل تاثیرگذار اصلی بر توسعه بازار بیمه های عمر می توان به چند مورد اشاره کرد که تغییر قوانین و مالیات که موجب تقویت انگیزه و الزامات پس انداز و تولیدات مالی پرداخت مستمری سالانه از آن نمونه است.
    رشد بازارهای سرمایه و موقعیت سرمایه قدرتمند بیمه های عمر در بازارهای عمده که به صنعت قابل رقابتی تبدیل شده است، از جمله دیگر دلایل رشد فروش بیمه های عمر در دنیا بوده است.
    رشد بازار مسکن و افزایش بیمه سپرده گذاری نیز بر رشد بیمه های عمر در کشورهای صنعتی و همچنین بازارهای کشورهای در حال توسعه تاثیر مثبت داشته است. به علاوه توسعه بازار اشتغال و افزایش درآمدها به ویژه در بازارهای نوظهور نیز نقش تعیین کننده ای داشته است.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد ، شماره 1512 14/2/87 > صفحه 12 (بانک و بیمه)

/ 0 نظر / 28 بازدید