ایران 1.648.000 کیلومتر مربع وسعت دارد و هر گوشه‌اش جلوه و لطفی تازه ، رمز و رازی دیگر و زیبایی و صلابتی دوچندان دارد. از ایران سخن می‌گوییم، کشوری که می‌توان در یک فصل هم در آبهای نیلگون جنوبش تنی به آب زد و هم در کوهستانهای سپیدپوش شمالش، به ورزشهای زمستانی پرداخت. سرزمینی که می‌توان در کویرش به آسمان پرستاره نزدیک شد و در جنگلهای انبوهش معنی واقعی رنگ سبز را دریافت. دیاری که هر وجب از خاکش ، با تو از تمدنی کهن سخن می‌گوید.

اما چرا کشوری با این همه جلوه و جذابیت ، تنها سهم اندکی از صنعت سودآور جهانگردی را به خود اختصاص داده است؟

نتیجه یک نظرخواهی که از خبرنگاران خارجی به عمل آمده است، نشان می‌دهد که بسیاری از آنها بر این اعتقادند که مدیریت ضعیف، یکی از عوامل اصلی رکود صنعت جهانگردی در کشور ما است. چون لازمه توسعه و تقویت صنعت جهانگردی، اطلاع از زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی ، جغرافیایی و فرهنگی کشور است تا بتوان امکانات موجود و همچنین مسائل و مشکلاتی که در راه توسعه این صنعت وجود دارد، شناسایی کرد و سپس بر اساس تحقیقات موجود، یک برنامه‌ریزی دقیق و عملی داشت. و البته چنین کاری تنها به یاری مدیرانی کارآمد و متخصص در صنعت جهانگردی امکان‌پذیر است. تخصصی که در شاخه مدیریت جهانگردی آموزش داده می‌شود.

صنعت جهانگردی بعد از جنگ جهانی دوم رونق یافت این صنعت در آن زمان در دست سرمایه‌داران بزرگی بود که هدفی جز جلب مشتری بیشتر و در نتیجه سود بیشتر نداشتند. و به همین دلیل با مخالفت مردم مناطق توریستی مواجه شدند. چون مردم می‌دیدند که کمپانی‌های بزرگ بهترین مناطقشان را اشغال کرده و چشم‌اندازهایشان را کور می‌کنند و در نهایت نیز تنها آب و هوای بد، شلوغی راه و سرو صدا عاید آنها می‌شود.

این اختلاف باعث شد که صنعت جهانگردی دچار یک تغییر و تحول عمده گردد و بتدریج تبدیل به یک مقوله علمی شود. علمی میان رشته‌ای که امروزه دارای گرایشهای مختلفی اعم از مردم‌شناسی جهانگردی، جامعه‌شناسی جهانگردی ، حقوق جهانگردی و مهمتر از همه مدیریت جهانگردی می‌باشد .

گرایشی که دانشجویان را برای عهده‌دار شدن فعالیت‌های اجرایی برنامه‌های جهانگردی آماده می‌کند. یعنی متخصص این رشته در نهایت باید بداند که چه نوع جهانگردی را جذب کند؟ چگونه جذب کند، و چگونه بازارهای جهانگردی جدیدی برای جذب توریست ایجاد نماید.

تفاوت این گرایش با گرایش‌های دیگر مدیریت در این است که جهانگردی کالای خاصی است که با کالاهای دیگر تفاوت بسیار دارد چون این کالا همانجا که تولید می‌شود، مصرف می‌گردد و نمی‌توان آن را انبار کرد و یا در فصل دیگری مصرف نمود. به همین دلیل کالای جهانگردی، بازار ویژه‌ای می‌طلبد و تخصص خاصی نیز برای دست‌یابی به این بازار لازم است. تخصصی که رشته مدیریت جهانگردی آموزش داده می‌شود.

منبع :

http://www.psc.ir/froum/showthread.php?p=521